بررسی جامع و کامل سیستم عامل iPadOS

بررسی جامع سیستم عامل iPadOS

اگر اخبار اپل را دنبال کرده باشید، از این موضوع با خبر هستید که اپل برای آیپدهای خود سیستم عامل بهینه تر و کارآمدتری با نام iPadOS  معرفی و عرضه کرده است. این سیستم عامل نسخه پیشرفته iOS است که برای صفحه نمایش های بزرگتر و برای آیپدها خودی نشان خواهد داد. ما در این مقاله قصد داریم iPadOS  را بررسی کنیم پس در ادامه همراه ما باشید :

معرفی بروزترین ipadOS

در گذشته با وجود صفحه نمایش بزرگتر در آیپد، امکان جا به جایی میان اپ ها آسان نبود و حتی بیشتر مواقع امکانش وجود نداشت اما حالا به لطف iPadOS  این امکان فراهم شده تا اپ های اجرا شده را در کنار هم داشته باشید و در صورت نیاز به هر یک از آنها، به صورت اسلاید میان اپلیکیشن ها گشت بزنید تا به اپ مورد نظر برسید. همچنین در اپلیکیشن ها می توانید صفحه را به دو قسمت تقسیم کنید تا دسترسی بیشتری به محتوای اپلیکیشن داشته باشید.

بهینه سازی های iPadOS

از دیگر بهینه سازی های iPadOS در استفاده از صفحه نمایش در آیپدها، قرار گرفتن اپلیکیشن های صفحه اصلی در کنار ویجت های مورد علاقه است! به طوری که در گذشته شما برای مشاهده ویجت ها باید به صفحه جداگانه ای در صفحه اصلی سر می زدید اما هم اکنون در صفحه اصلی ویجت های مورد علاقه خود را مشاهده خواهید کرد.

اپل چندی پیش نسل دوم قلم های هوشمند خود یعنی  Apple Pencil 2 را معرفی و عرضه کرد که دارای دقت بسیار بالا و طراحی ظریف و خوش دست است. حال در نسخه پیشرفته iOS یا همان iPadOS کاربران تجربه بهتری برای استفاده از Apple Pencil خواهند داشت زیرا سیستم عامل جدید سرعت بیشتر و با کیفیت تری در دریافت اطلاعات از قلم هوشمند دارد. همچنین با مراجعه به بخش Notes می توان دریافت که نوار ابزار جدید و کارآمد تری برای Apple Pencil طراحی شده که کار را برای کاربر لذت بخش تر خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی :
بررسی مک استودیو 2022

در دیگر بخش های این سیستم عامل می توان برای گرفتن اسکرین شات از یک صفحه وب به طور کامل و همچنین همسان سازی میان سیستم عامل macOS و iPadOS اشاره کنیم. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که انجام عملیات هایی نظیر Copy و Paste تنها با انجام یک حرکت ساده انگشتان امکان پذیر شده است.

همسان سازی میان سیستم عامل macOS و iPadOS

در کیبورد iPadOS نیز پیشرفت های زیادی برای تایپ سریع تر و آسان تر مشاهده خواهید کرد و همچنین امکان استفاده آسان تر از کیبورد فیزیکی اپل فراهم شده است. این بار کاربران برای وبگردی و گشت زدن میان فایل های خود کافیست چند میانبر را یاد بگیرند تا کار برای آنها آسوده تر شود و شایان به ذکر است که در آیپد او اس فونت های جدیدی افزوده شده که در تایپ کردن و طراحی استفاده های بسیاری از آن خواهد شد که یکی از محدودیت های پیشین در سیستم عامل های اپل بود!

کیبورد iPadOS

یکی از محدودیت های آزار دهنده در iOS عدم داشتن یک اپلیکیشن مدیریت فایل بود که بعدها اپل اپ  Files را به آن افزود که البته بی فایده بود اما در iPadOS شاهد تحول عظیم و چشمگیر مدیریت فایل در آن هستیم. هم اکنون کاربران می توانند در Files به آسانی به گشت و گذار زدن میان فایلها بپردازند. امکان دسترسی به محتویات iCloud، دسترسی به اطلاعات یک سرور مجزا و همچنین امکان متصل کردن حافظه جانبی نظیر SD Card، هارد External و حتی فلش USB فراهم شده است.

وبگردی و گشت زدن در اینترنت با Safari

وبگردی و گشت زدن در اینترنت با Safari بسیار لذت بخش شده و طعم تازه ای در iPadOS به خود گرفته است. اگر با این سیستم عامل کار کنید متوجه خواهید شد که می توانید به نسخه Desktop وب سایت ها دسترسی داشته باشید و می توان گفت دیگر تفاوتی میان Safari در آیپد و مک احساس نخواهید کرد. همچنین اتفاق بزرگ در Safari اضافه شدن بخش مدیریت دانلود یا همان Download Manager است که گلایه بسیاری از کاربران در زمان فقدان آن بود. می توان گفت اپل بعد از عرضه iPad Pro 12.9 با حجم بسیاری از اعتراضات برای طراحی و عرضه سیستم عامل مجزا روبرو شد و حال iPadOS نتیجه آن اعتراضات و در نتیجه تمرکز اپل روی این موضوع بود.

مطلب پیشنهادی :
معرفی و مقایسه سری آیفون های 14

iPadOS

از ویژگی های مشابه iPadOS با iOS می توان به Dark Mode اشاره کرد که از این پس کاربران می توانند در ساعات تاریکی و یا کم نوری، از حالت تاریک استفاده کنند و دیگر نگران اذیت شدن چشم های خود نباشند. برای فعال کردن Dark Mode کافیست آن را از control center فعال کنید یا طوری تنظیم کنید که به صورت خودکار در ساعات تاریکی و غروب فعال گردد.

در بخش دوربین آیپدها، نیز امکان ویرایش متفاوت و حرفه ای برای کاربران فراهم شده که استفاده از اپلیکیشن های جانبی را غیر ضروری و کار را با اپ های پیش فرض لذت بخش تر می کند.

یکی دیگر از ویژگی های iPadOS تمرکز بیشتر روی حریم خصوصی کاربران است به طوری که این بار در هر اپلیکیشنی که نیاز به ساخت حساب کاربری داشته باشید، کافیست اپل ID و رمز عبور اپل آیدی خود را برای ورود و استفاده از امکانات اپلیکیشن وارد نمایید. همچنین در بخش موقعیت یاب می توانید تنظیم کنید که هر اپلیکیشنی چگونه و چند بار امکان دستیابی به موقعیت مکانی و زمانی شما را داشته باشد. این نکات در Privacy بسیار حائز اهمیت بودند که هم اکنون کاربران iPadOS به آن دست یافتند.

در این پست نکات کلیدی و متفاوت iPadOS را با شما در میان گذاشتیم و در آخر هم قصد داریم لیست دیوایس هایی که iPadOS پشتیبانی می کنند را با شما در میان بگذاریم. از در میان گذاشتن نظرات خود با ما زیر همین پست اقدام فرمایید.

 

محمد معین اعلایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *